18 lipca, 18:00
DOM ludowy
Piłsudskiego 11
Kino festiwalowe
PASTOR. CZTERY AKTY
Film zrealizowany w trakcie czterech tygodni prób do spektaklu pokazuje choreografa Krzysztofa Pastora przy pracy. To dynamiczna podróż w świat tańca, który reżyser Joanna Rechnio otwiera przed nami, ukazując go z miejsc niedostępnych dla widza.
Krzysztof Pastor pozwala podejść kamerze bardzo blisko, obserwować, jak buduje sceny, jak pracuje z tancerzami, jak zmaga się z niepokojem, presją premiery i machiną teatralną.
„Pastor, Cztery akty” jest portretem „poczwórnym” - składa się z czterech części, a każda pokazuje Krzysztofa Pastora z innej perspektywy. Dzięki czterem znakomitym operatorom zaproszonym do projektu: Maciejowi Sobierajowi, Michałowi Englertowi, Jackowi Petryckiemu i Markowi Dawidowi, z których każdy jest autorem zdjęć do jednego aktu, film jest wizualnie wyjątkowy. Rzadko widzi się tak sfilmowany taniec nie tylko dlatego, że pokazany jest pięknie, ale także dlatego, że staje się poruszającą opowieścią.
Krzysztof Pastor pozwala podejść kamerze bardzo blisko, obserwować, jak buduje sceny, jak pracuje z tancerzami, jak zmaga się z niepokojem, presją premiery i machiną teatralną.
„Pastor, Cztery akty” jest portretem „poczwórnym” - składa się z czterech części, a każda pokazuje Krzysztofa Pastora z innej perspektywy. Dzięki czterem znakomitym operatorom zaproszonym do projektu: Maciejowi Sobierajowi, Michałowi Englertowi, Jackowi Petryckiemu i Markowi Dawidowi, z których każdy jest autorem zdjęć do jednego aktu, film jest wizualnie wyjątkowy. Rzadko widzi się tak sfilmowany taniec nie tylko dlatego, że pokazany jest pięknie, ale także dlatego, że staje się poruszającą opowieścią.
Po projekcji spotkanie z twórcą: tancerzem Polskiego Baletu Narodowego Bartoszem Zyśkiem
Reżyseria: Joanna Rechnio
| Scenariusz: Joanna Rechnio
| Producenci: Magdalena Raczkowska, Telewizja Polska S.A., Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej | Premiera: 2024r.
Krzysztof
pastor
Absolwent Gdańskiej Szkoły Baletowej. Tańczył w Polskim Teatrze Tańca Conrada Drzewieckiego, łódzkim Teatrze Wielkim. W 1983 roku został solistą Le Ballet de l’Opéra de Lyon we Francji, w latach 1985-95 - Het Nationale Ballet.
Współpracował z Carolyn Carlson, Nilsem Christie, Rudim van Dantzigiem, Nacho Duato, Toerem van Schaykiem, Peterem Wrightem, a zwłaszcza Hansem van Manenem . Pierwszą choreografię stworzył w 1986 r. na Międzynarodową Galę Baletową w Łodzi. Od 1995 roku zajmował się pracą choreograficzną jako twórca niezależny.
W sezonie 1997/98 związał się z zespołem Washington Ballet, a w sezonie 1998/99 z Het Nationale Ballet, z którym stale współpracował do 2017 roku, od 2003 jako choreograf-rezydent. Od tamtej pory stworzył ponad 50 baletów.
Współpracował m.in. z zespołem Scottish Ballet, Królewskim Baletem Szwedzkim, Baletem Bolszoj w Moskwie, Washington Ballet, Baletem Opery Drezdeńskiej, Baletem Izraelskim, Królewskim Baletem Flamandzkim, Narodowym Baletem Litwy, Narodowym Baletem Łotwy, Donau Ballet, Państwowym Baletem w Ankarze, Australian Ballet, West Australian Ballet i Royal New Zealand Ballet.
Od 2009 roku jest dyrektorem Polskiego Baletu Narodowego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. W latach 2011–2020 był także dyrektorem artystycznym baletu Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu w Wilnie.
Współpracował z Carolyn Carlson, Nilsem Christie, Rudim van Dantzigiem, Nacho Duato, Toerem van Schaykiem, Peterem Wrightem, a zwłaszcza Hansem van Manenem . Pierwszą choreografię stworzył w 1986 r. na Międzynarodową Galę Baletową w Łodzi. Od 1995 roku zajmował się pracą choreograficzną jako twórca niezależny.
W sezonie 1997/98 związał się z zespołem Washington Ballet, a w sezonie 1998/99 z Het Nationale Ballet, z którym stale współpracował do 2017 roku, od 2003 jako choreograf-rezydent. Od tamtej pory stworzył ponad 50 baletów.
Współpracował m.in. z zespołem Scottish Ballet, Królewskim Baletem Szwedzkim, Baletem Bolszoj w Moskwie, Washington Ballet, Baletem Opery Drezdeńskiej, Baletem Izraelskim, Królewskim Baletem Flamandzkim, Narodowym Baletem Litwy, Narodowym Baletem Łotwy, Donau Ballet, Państwowym Baletem w Ankarze, Australian Ballet, West Australian Ballet i Royal New Zealand Ballet.
Od 2009 roku jest dyrektorem Polskiego Baletu Narodowego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. W latach 2011–2020 był także dyrektorem artystycznym baletu Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu w Wilnie.
Joanna
Rechnio
Reżyser, scenarzystka. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej.
Wielokrotnie nagradzana autorka teledysków dla największych gwiazd polskiej muzyki m.in. Hey, Agnieszki Chylińskiej, Artura Rojka, Anny Marii Jopek, Sistars, Andrzeja Piasecznego. Laureatka Fryderyka. Zrealizowała dla MTV serię dokumentów muzycznych, m.in. kultowy portret polskiej sceny hip-hopowej „Mówią bloki, człowieku”, a także szereg innych telewizyjnych produkcji i krótkich filmów artystycznych.
Reżyseruje reklamy w Polsce i za granicą, ma na koncie plany filmowe we Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Rosji, Ameryce Południowej, Afryce oraz kilkaset projektów, wśród nich wiele prezentowanych i nagradzanych na festiwalach KTR, Kreatura, Golden Drum i Cannes. Obecnie pracuje nad scenariuszem filmu fabularnego.
Wielokrotnie nagradzana autorka teledysków dla największych gwiazd polskiej muzyki m.in. Hey, Agnieszki Chylińskiej, Artura Rojka, Anny Marii Jopek, Sistars, Andrzeja Piasecznego. Laureatka Fryderyka. Zrealizowała dla MTV serię dokumentów muzycznych, m.in. kultowy portret polskiej sceny hip-hopowej „Mówią bloki, człowieku”, a także szereg innych telewizyjnych produkcji i krótkich filmów artystycznych.
Reżyseruje reklamy w Polsce i za granicą, ma na koncie plany filmowe we Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Rosji, Ameryce Południowej, Afryce oraz kilkaset projektów, wśród nich wiele prezentowanych i nagradzanych na festiwalach KTR, Kreatura, Golden Drum i Cannes. Obecnie pracuje nad scenariuszem filmu fabularnego.