OFIARA WILGEFORTIS
PREMIERA – 13.12.2019| CZAS TRWANIA SPEKTAKLU: 120 minut
Na motywach opowieści Olgi Tokarczuk „Dom dzienny, dom nocny”.
REŻYSER: Piotr Tomaszuk
RZEŹBA: Mikołaj Malesza
MUZYKA: Adrian Jakuć-Łukaszewicz i Piotr Tomaszuk
OFIARA WILGEFORTIS
OBSADA
Wilgefortis
Katarzyna
Wolak-Gąsowska
Jezus Chrystus
Rafał
Gąsowski
Ojciec
Dariusz
Matys
Matka przełożona/biskup
Monika
Kwiatkowska
Muzyk
Adrian
Jakuć-Łukaszewicz
Książę
Mateusz Krzyżewski
Narzeczony/dzieciątko
Mateusz
Stasiulewicz
magister ludens
Piotr
Tomaszuk
RECENZJE
Jacek Kopciński
Jesteśmy w samym środku średniowiecza, a zarazem w teatrze współczesnego reżysera, który, ożywiając dawny wzorzec, przygotowuje pole dla własnej „gry”… Ta „gra” dotykać będzie najczulszych punktów duchowości i obrzędowości chrześcijańskiej, niejednokrotnie zatrącając o struny herezji, zarazem jednak ani na chwilę nie przestanie być tylko „grą”.
Czarna scena pustoszeje.W pamięci pozostaje przytłaczający świat spotworniałych masek i biała postać młodej, zakochanej dziewczyny, która ludziom, nie Bogu, potrafiła powiedzieć NIE. Iskierka – płomień – ludzka dusza, która rozbłysła w teatrze.
chrześcijańskiej, niejednokrotnie zatrącając o struny herezji, zarazem jednak ani na chwilę nie przestanie być tylko „grą”.
Czarna scena pustoszeje.W pamięci pozostaje przytłaczający świat spotworniałych masek i biała postać młodej, zakochanej dziewczyny, która ludziom, nie Bogu, potrafiła powiedzieć NIE. Iskierka – płomień – ludzka dusza, która rozbłysła w teatrze.
Henryka Wach-Malicka
Ofiara Wilgefortis to historia średniowiecznej świętej, opowieść o tajemnicy spotkania człowieka z Bogiem. Spektakl-misterium rozgrywa się na ruchomych podestach nawiązujących do tradycji średniowiecznych mansjonów. Narratorem, aranżerem i jednym z bohaterów jest Mistrz Widowiska – Magister Ludens. Poruszającą i pełną dramatycznych napięć historię Wilgefortis opowiadają – na równi z aktorami – ogromne drewniane figury. „Mimo prostej fabuły, spektakl Tomaszuka nie poddaje się – na szczęście – łatwej interpretacji. Dla postaci dramatu, ale i dla publiczności, Wilgefortis może być prawdziwą wybranką Chrystusa, ale może też być kobietą naznaczoną chorobą psychiczną, zrodzoną z panicznej ucieczki przed brutalnością świata. Na pewno jest jednak kobietą głęboko wierzącą i nieszczęśliwą, której wrażliwość i skłonność do mistycyzmu nie wytrzymały konfrontacji z rzeczywistością”.
„Tomaszuk sugeruje w widzeniach przyszłej świętej, że jej uwielbienie bóstwa ma wiele cech fizycznej, ziemskiej miłości. Niespełnienie daje zresztą kobiecie siłę, dzięki której przetrzyma z godnością wielorakie zakusy szatana i brutalność najbliższych”. „Forma spektaklu koresponduje z jego treścią i zbudowana jest na wzór misterium. Całość prowadzi narrator, którego słowa często powtarzają postacie, a ruchy – machiny. Narrator „nie ma zdania” w kwestii świętości bohaterki; raz bywa gorącym jej wyznawcą, raz – ironicznym, szatańskim komentatorem zdarzeń. I to on sugeruje płynność granicy pomiędzy sacrum a bluźnierstwem”.
Henryk Izydor Rogacki
Teatr monumentalny, teatr drewnianych „żywych” nadmarionet, przynoszący namiętne wyznanie Piotra Tomaszuka, a może tylko przypomnienie, że sztuka teatru to w gruncie rzeczy spowiedź artysty, czyniona z racji nieodgadnionych i tajemniczych.
Spektakl osobny i osobliwy,będący klasą samą w sobie, teatr rzadkiej urody i rzadkiego diapazonu scenicznej rozmowy.
NAGRODY
grand prix
ofiara wilgefortis
Międzynarodowy Festiwal Sztuki Lalkarskiej „Animacje”
Bielsko-Biała 2002
PIERWSZA NAGRODA ZA REŻYSERIĘ
ofiara wilgefortis
Międzynarodowy Festiwal Sztuki Lalkarskiej „Animacje”
Bielsko-Biała 2002
WYRÓŻNIENIE
ofiara wilgefortis
VI Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Wpółczesnej
Warszawa 2000