27 lipca niedziela
17:00 Teatr Wierszalin
Piotr Dumała
Kampus filmów animowanych: Pokaz mistrzowski filmów animowanych Piotra Dumały
Po pokazie spotkanie z Piotrem Dumałą. Rozmowę o jego twórczości, poprowadzi dziennikarz Jakub Moroz. Spotkanie transmitowane będzie na platformie VOD Teatru Wierszalin oraz naszych mediach społecznościowych.
Po pokazie spotkanie z Piotrem Dumałą. Rozmowę o jego twórczości, poprowadzi dziennikarz Jakub Moroz. Spotkanie transmitowane będzie na platformie VOD Teatru Wierszalin oraz naszych mediach społecznościowych.

Piotr Dumała
Reżyser, grafik, wykładowca – to jedna z najoryginalniejszych postaci polskiego kina. Urodzony w 1956 roku, studiował konserwację dzieł sztuki oraz animację filmową na warszawskiej ASP, szybko jednak porzucił klasyczne formy na rzecz autorskiej techniki – rylcem i papierem ściernym tworzył obrazy na pokrytych ciemnym gruntem płytach gipsowych. Dzięki niej powstały jego najbardziej znane filmy: Łagodna (1985), Ściany (1987), Franz Kafka (1991), Zbrodnia i kara (2000) – dzieła nagradzane na festiwalach w Annecy, Krakowie, Zagrzebiu i wielu innych miejscach na świecie. Dumała jest artystą totalnym – sam pisze scenariusze, reżyseruje, tworzy scenografię i animacje. "Każdy rysunek, nad którym siedzisz godzinę, zamienia się w 1/24 sekundy. Jakbyś budował szosę pod mikroskopem" – mówi o swojej pracy. Od 2009 roku coraz śmielej sięga także po kino fabularne – jego debiut Las to intymna, autobiograficzna opowieść, którą zrealizował niemal w pojedynkę. W ostatnich latach znów zachwycił widzów animacją Hipopotamy, nagrodzoną m.in. Grand Prix w Ottawie. Dumała dzieli się swoją wiedzą jako wykładowca PWSFTViT w Łodzi, Konstfack College w Eksjö i Harvard University w Cambridge.

Jakub Moroz
Dziennikarz Telewizji Polskiej i Polskiego Radia, krytyk, teatrolog. W przeszłości członek redakcji kwartalników Pressje oraz Fronda. Były wicedyrektor TVP Kultura.
Prezentowane filmy animowane

Lykantropia, 1981
Debiutancki film artysty – metaforyczna opowieść o ludzkiej naturze. W świecie, gdzie człowiek przywdziewa wilczą skórę, wilki okazują się bardziej ludzkie niż sami ludzie. Mroczna przypowieść o fałszu, tożsamości i instynkcie przetrwania.

Czarny Kapturek, 1983
Groteskowa reinterpretacja klasycznej baśni o Czerwonym Kapturku. W lesie pojawia się dziewczynka w czarnym kapturku – tym razem to ona niesie zagrożenie. Utrzymany w duchu czarnego humoru, pełen suspensu i absurdu film.

Łagodna, 1985
Poetycka adaptacja opowiadania Fiodora Dostojewskiego – opowieść o zazdrości, samotności i niemożności porozumienia między małżonkami. Zrealizowana autorską techniką gipsowych płyt, bez dialogów, tylko z narracją wewnętrzną – hipnotyczna i przejmująca w formie.

Franz Kafka, 1991
Portret psychologiczny Franza Kafki, oparty na jego dziennikach. W animowanej formie Dumała ukazuje wewnętrzny świat pisarza, balansujący na granicy snu, samotności i obsesji. Film stanowi animowany esej o duchowości i lękach jednej z największych postaci literatury XX wieku.

Hipopotamy, 2014
Uwaga: Film nie jest przeznaczony dla dzieci – zawiera brutalne sceny.
Grupa nagich kobiet kąpie się w rzece wraz z dziećmi. Z ukrycia obserwują je mężczyźni. Ich podejście prowadzi do dramatycznej konfrontacji – scena inspirowana zachowaniami prawdziwych hipopotamów staje się brutalną metaforą przemocy i dominacji.
Grupa nagich kobiet kąpie się w rzece wraz z dziećmi. Z ukrycia obserwują je mężczyźni. Ich podejście prowadzi do dramatycznej konfrontacji – scena inspirowana zachowaniami prawdziwych hipopotamów staje się brutalną metaforą przemocy i dominacji.

Ostatnia wieczerza, 2019
Inspirując się słynnym obrazem Leonarda da Vinci, Dumała umieszcza współczesną wersję Ostatniej Wieczerzy w jadącym pociągu. W dynamicznych sekwencjach tańca gestu i morfingu ożywa symboliczna scena ostatniego spotkania Jezusa z apostołami.

Organizator

Sponsor główny

Sponsor główny

partner

partner

Ogólnopolski patron medialny

Ogólnopolski patron medialny

Ogólnopolski patron medialny

regionalny patron medialny

regionalny patron medialny
