FAUST. NOWA HISTORIA
PREMIERA – 30.11.2018, SUPRAŚL | CZAS TRWANIA SPEKTAKLU: 90 minut
i J.W. Goethego w tłumaczeniach Jana Kasprowicza, Edwarda Lubomirskiego i Emila Zegadłowicza.
REŻYSERIA: Piotr Tomaszuk
SCENOGRAFIA: Mateusz Kasprzak
MUZYKA: Adrian Jakuć-Łukaszewicz
FAUST. NOWA HISTORIA
Faust jest próbą eksploracji artystycznej rejonów zbadanych już przez Jerzego Grotowskiego w Teatrze 13 Rzędów i Teatrze Laboratorium. „Faust. Nowa historia” Teatru Wierszalin próbuje w ten sposób nawiązać dialog z przeszłością wskazując jednocześnie na ważne źródło swoich inspiracji. Faust interesuje twórców wierszalińskiego przedstawienia również w kontekście badawczym jako PRE-KONRAD, bohater wyjątkowy i w nietzscheańskim rozumieniu tego słowa – NADCZŁOWIEK. Nie bez znaczenia jest przecież fakt, że Mickiewicz przed napisaniem III części „Dziadów”, w 1829 roku w Weimarze widział „Fausta” Goethego na własne oczy na deskach teatru. Nowa historia Fausta jest jednocześnie próbą „wrzucenia” tej postaci w czas teraźniejszy po to, aby zadać pytanie o granice ludzkiej wolności i cel, jaki przyświeca człowiekowi w chwili, kiedy postanawia zająć miejsce należne Bogu.
OBSADA
FAUST
Rafał
Gąsowski
ZŁY DUCH
Piotr
Tomaszuk
MAŁGORZATA
Monika
Kwiatkowska
LILITH
Katarzyna
Wolak-Gąsowska
MEFISTOFELES
Dariusz
Matys
wagner
Mateusz
Kasprzak
anioł stróż/muzyk
Adrian
Jakuć-Łukaszewicz
anioł stróż
Grzegorz Zaręba
RECENZJE
Ewa Bąk
Blog „Okiem Widza”
Piotr Tomaszuk kontynuuje tym spektaklem swoją estetykę nastroju, sugestii, metafory. Z grą cieni, światłem rzeźbiącym niedopowiedzenie, niejednoznaczność, kostiumem mocnym, dosadnym, charakteryzacją godną kabaretu, scenografią biedy jarmarcznej, ludycznością choreografii, wykonywaną na żywo muzyką. Komponuje malarskie, z pogranicza snu i jawy, obrazy. Zderza sacrum z profanum. Stosuje soczyste tyrady, tworzy spójne sekwencje, używa języka wulgarnego, prostego, a aktorzy, jak u Grotowskiego, grają ciałem. Spektakl nie nuży, bawi. Daje do myślenia. Uwodzi niezwykłą plastycznością. Pozwala przeżywać go zmysłami, zapamiętywać emocjonalną wrażliwością.
Jerzy Doroszkiewicz
Kościół w remoncie, łatwiej paktować z diabłem, czyli Faust w Wierszalinie / Kurier Poranny
Sięgając po historię o Fauście Piotr Tomaszuk chce przypomnieć genezę romantycznych straceńców, szalonych marzycieli. W literaturze nowożytnej ich pierwowzorem jest przecież Faust, przepisywany po wielokroć i rozwijany literacko żywot doktora Johanna Georga Fausta. Zatem Tomaszukowi nie pozostało nic innego, jak czerpiąc ze skarbnicy tekstów Marlowe’a, Goethego, czy Klingemanna napisać swoją, nową historię. I jak to w Teatrze Wierszalin bywa, ta nowa historia pełna jest humoru, czasem delikatnie obsceniczna, w efekcie ukazująca małość i naiwność pysznego uczonego, który poważył się paktować z diabłem.